tisdag 14 april 2009

Förberedelser; manus, bakgrund och figurer



Läraren ger först och främst ramarna för animeringsprojektet; inriktningen/ämnet samt tid till förfogande.  En lagom gruppstorlek är två till fyra personer. 

Det är viktigt att eleverna tänker på att begränsa sig och att göra allt så enkelt som möjligt. Det tar tid att göra animerad film så i grunden gäller det att skapa miljö, huvudpersoner och en konflikt som ska lösas. 









Man bör skriva ett bildmanus. Planera både bilder, text, effekter, ljud, musik samt eventuell berättarröst. Jag brukar använda ett A3-papper där man kan skissa bilder och skriva kommentarer eller berättartext under.














Därefter sätter själva skaparfasen igång. Först måste man skapa en eller flera bakgrunder. Antingen målar man eller använder foto, tyger och dylikt. 

Här är ett exempel från tyskundervisningen när eleverna gjorde animerade versioner av Bröderna Grimms sagor och de valde fotobakgrund till sin "Grünkäppchen".










Det som ska röra sig kan vara hela figurer i till exempel lera eller utklippta figurer, där armar, ben och huvud med mera kan flyttas. 


Man kan också rita figurer på overhead-papper som läggs ovanpå bakgrundsbilden, som i denna film om ordet glädje.









Följande bild kommer från en leranimation med inspiration från sagan “Rapunzel”. Den har stående lerfigurer, papperstorn och ritad bakgrund och har filmats från sidan.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar