måndag 6 april 2009

Enkla animationer om skolans honnörsord

Ett av mina första försök med animationer i undervisningen var i samband med att vi jobbade med skolans honnörsord. Jag hade då hand om animationsgruppen som bestod av ett tjugotal personer från årskurs sex och nio. Vi hade cirka sex timmar till vårt förfogande så filmerna fick vara väldigt korta. 

Jag presenterade först vilka olika lätta tekniker som finns: lera, utklippta figurer  (s k cut outs) och att rita på overhead-plast. Min information hittade jag i boken Animera mera som utgivits av UR 2002 och är skriven av Erling Ericsson. 

Därefter visade jag med hjälp av en projektor väldigt kort  hur man gör när man importerar in filmen och redigerar denna.

Grupper bildades som enades om vilket ord de ville jobba med och sedan skulle de skriva manus med information om  deras bakgrund, figurer, prat/texter och eventuella effekter.

Här är de filmer som skapades:

1. Leranimation om ordet glädje.



2 Cut out animation om hjälpsamhet och samarbete.



3 OH-animation med fotobakgrund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar